درد پاشنه پا نشانه چیست؟

درد پاشنه پا می‌تواند دلایل مختللفی داشته باشد، از علت‌های خیلی جزئی و بی‌اهمیت مانند ایستادن زیاد تا علت‌های مهم مانند شکستگی، آرتریت، خارپاشنه و حتی عفونت. دلایل مختلفی برای درد پاشنه پا هنگام بلند شدن از خواب وجود دارد؛ از جمله التهاب کف پا، خار پاشنه، التهاب تاندون آشیل و آسیب عصبی و یا آسیبی مانند شکستگی استرس باشد.

در ادامه دلایل رایج درد پاشنه پا، از دلایل کم‌ اهمیت تا بسیار مهم را بررسی می‌کنیم تا به شما کمک کنیم، برای درمان درد خود بهترین تصمیم را بگیرید.

درد پاشنه پا نشانه چیست؟

اگر دچار درد پاشنه پا هستید، ممکن است این درد ناشی از یکی از موارد زیر باشد.

۱_ التهاب فاسیا (Fascia inflammation)

درد پاشنه می‌تواند ناشی از التهاب فاسیای کف پا باشد که یک نوار ضخیم از بافت است که از کف پا گذشته و استخوان پاشنه را به انگشتان پا متصل می‌کند. این عارضه به‌عنوان التهاب کف پا نیز شناخته می‎شود و اغلب با درد تیز و کوبنده در پاشنه مشخص می‌شود؛ به‌خصوص هنگام برداشتن اولین قدم‌ها در صبح یا پس از استراحت طولانی.

التهاب و درد در فاسیا می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • افزایش فعالیت
  • ساختار یا شکل پا
  • مشکلات سطحی که روی آن راه می‌روید
  • نوع کفش
  • وزن بالا
  • لوپوس یا آرتریت روماتوئید

۲_ رگ‌به‌رگ شدن و کشیدگی(Sprains and strains)

درد پاشنه پا می‌تواند ناشی از رگ‌به‌رگ‌شدن یا کشیدگی در عضلات، تاندون‌ها یا رباط‌های اطراف پاشنه باشد. این مشکل می‌تواند به دلیل راه‌رفتن بیش از حد، حرکات ناگهانی یا ضربه به پا رخ دهد. درد ناشی از این آسیب معمولاً در ناحیه آسیب‌دیده به‌شکل موضعی ظاهر می‌شود و ممکن است با تورم و کبودی همراه باشد.

۳_ شکستگی (Fracture)

شکستگی در استخوان پاشنه (پالکانئوس) می‌تواند منجر به درد شدید پاشنه شود. این نوع آسیب می‌تواند در اثر ضربه ناگهانی مانند سقوط از ارتفاع یا تصادف رخ دهد. شکستگی‌ها اغلب با درد شدید، تورم و مشکل در تحمل وزن روی پای آسیب‌دیده، همراه هستند.

909d3f9e 4ca9 4a21 a8a1 f28860a6186d 720x405 - درد پاشنه پا نشانه چیست؟
تاندونیت آشیل

۴_ تاندونیت آشیل (Achilles tendonitis)

درد پاشنه پا همچنین می‌تواند ناشی از التهاب تاندون آشیل باشد که به آن تاندونیت آشیل گفته می‌شود. این تاندون، ماهیچه‌های ساق پا را به استخوان پاشنه متصل می‌کند. تاندونیت آشیل معمولاً باعث ایجاد درد در پشت پاشنه پا شده و ممکن است با فعالیت‌هایی که شامل فشاردادن پا روی زمین هستند (مانند دویدن یا پریدن) تشدید شود. همچنین می‌تواند باعث سفتی و تورم در ناحیه آسیب‌دیده شود.

تاندونیت آشیل در اثر فشار مکرر یا شدید روی تاندون آشیل ایجاد می‌شود.

۵_ بورسیت پاشنه (Heel bursitis)

بورس، یک کیسه کوچک پر از مایع است که اصطکاک بین استخوان پاشنه و سایر ساختارها را کاهش می‌دهد. التهاب این کیسه با همان «بوریسیت» می‌تواند منجر به درد پاشنه شود. بورسیت پاشنه در اثر استرس یا فشار مکرر بر پشت پاشنه ایجاد شده و منجر به درد، حساسیت و تورم در ناحیه آسیب‌دیده می‌شود.

6e5e5d1e 6471 4340 96a5 2e1986711d1e 720x544 - درد پاشنه پا نشانه چیست؟
خار پاشنه

۶_ خار پاشنه (Heel spur)

خار پاشنه، یک استخوان رشد‌یافته است که در قسمت زیرین استخوان پاشنه ایجاد می‌شود. این عارضه اغلب همراه با التهاب فاسیای کف پا یا سایر مشکلاتی که باعث التهاب فاسیای کف پا می‌شود، رخ می‌دهد.

خار پاشنه می‌تواند باعث درد شدیدی شود؛ به‌خصوص هنگام راه‌رفتن یا ایستادن برای مدت طولانی. با این حال، همه خارهای پاشنه باعث درد نمی‌شوند و ممکن است به‌طور اتفاقی در طی عکسبرداری با اشعه ایکس مشخص شوند.

  • خار پاشنه به دلایل زیر ایجاد می‌شود:
  • راه‌رفتن و استرس بالا روی پاشنه
  • شرکت در دو و میدانی
  • ایستادن طولانی‌مدت
  • پوشیدن کفش‌هایی که فاقد قوس هستند
  • مشکلات راه‌رفتن
  • کف پای صاف یا قوس بلند
  • آرتروز
  • چاقی
  • دیابت

۷_ آرتریت واکنشی (Reactive arthritis)

آرتریت واکنشی که به‌عنوان سندرم رایتر (Reiter’s syndrome) نیز شناخته می‌شود، نوعی آرتریت التهابی است که می‌تواند باعث درد پاشنه پا و علائم دیگر شود. این عارضه معمولاً در پاسخ به عفونت در قسمت دیگری از بدن رخ می‌دهد و می‌تواند منجر به درد مفاصل، تورم و سفتی از جمله در پاشنه پا شود. این مشکل اغلب با سابقه عفونت‌های دستگاه گوارش یا دستگاه تناسلی همراه است.

۸_ گرفتگی عصب (Nerve compression)

فشرده‌شدن یا تحریک اعصاب اطراف پاشنه مانند عصب تیبیال (tibial nerve) یا اولین شاخه عصب پلانتار جانبی (lateral plantar nerve) می‌تواند منجر به درد پاشنه شود. دلیل فشردگی عصب مختلف است؛ از جمله گیرافتادن عصب به دلیل کفش‌های تنگ، استرس مکرر، یا مشکلات زمینه‌ای مانند سندرم تونل تارسال (tarsal tunnel syndrome)

درد پاشنه پا مرتبط با عصب ممکن است با گزگز، بی‌حسی یا احساس سوزش در ناحیه آسیب‌دیده همراه باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر درد پاشنه پا شدید و مداوم باشد و یا در طول زمان بدتر شد، به‌خصوص اگر با استراحت یا درمان‌های خانگی بهبود نیابد، باید برای درد پاشنه پا به پزشک مراجعه کنید.

علاوه‌بر این، اگر درد با تورم، قرمزی یا گرما همراه است، یا اگر مشکل در راه‌رفتن و تحمل وزن وجود دارد، مراجعه به پزشک ضروری است.

سوزن‌سوزن‌شدن، بی‌حسی یا سایر علائم غیرعادی که نشانه درگیری اعصاب هستند نیز معمولا نیاز به مراجعه به پزشک برای تشخیص و درمان دارند.

در آخر، اگر درد پاشنه به‌دنبال آسیب یا تصادف رخ داده و به‌مرور زمان بدتر می‌شود، ممکن است استخوان پا شکسته باشد. در این شرایط نیز لازم است وضعیت پاشنه بررسی شود.

زندگی سالم

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ی زندگی سالم در تهیه‌ تمامی مقالات منتشر شده با این کانت (کاربر زندگی سالم) نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد
دکمه بازگشت به بالا