با انواع عمل های لاغری بشیتر آشنا شوید

در دنیای امروز، چاقی یکی از دست‌وپاگیرترین مشکلات سلامتی مردم جامعه شناخته می‌شود. به همین دلیل، بسیاری از افراد به‌دنبال راه‌های سریع برای کاهش وزن و رسیدن به اندام ایده‌آل خود هستند. یکی از این روش‌ها، عمل لاغری است. در این مطلب، به بررسی انواع عمل ‌های لاغری، مزایا و معایب هرکدام و مقایسه آنها با یکدیگر می‌پردازیم. با این مطلب از مجله دکتر امیراحمدی همراه باشید.

انواع عمل ‌های لاغری

با پیشرفت علم پزشکی، امورزه عمل‌های جراحی مختلفی برای لاغری وجود دارد. هریک از این عمل‌ها باتوجه‌به شرایط بیمار و نظر پزشک انتخاب می‌شود. در ادامه شما را با این عمل‌های جراحی آشنا می‌کنیم.

عمل اسلیو معده

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - با انواع عمل های لاغری بشیتر آشنا شوید

عمل اسلیو یکی از رایج‌ترین عمل های لاغری است که به‌صورت لاپاراسکوپی انجام می‌شود. در این جراحی، بخش بزرگی از معده برداشته می‌شود تا به شکل یک لوله باریک دربیاید. بر اثر این عمل، بیمار دچار کاهش شدید اشتها می‌شود و بیماری‌های دیابت، فشار خون و بیماری‌های قلبی او بهبود می‌یابد. عمل لاغری اسلیو معده مزایای همچون کاهش سریع وزن، دوره نقاهت کوتاهتر و عوارض جانبی کمتری نسبت به سایر عمل‌ها دارد و برای افرادی با شاخص توده بدنی بالای ۳۵ و ۴۰ مناسب خواهد بود.

پلیسه معده

پلیکاسیون یا پلیسه معده، یکی دیگر از عمل ‌های لاغری به شمار می‌رود. در این جراحی، برای کاهش حجم معده، آن را به صورت چین تا می‌زنند و بخیه می‌کنند. این عمل جراحی دوره نقاهت کوتاهتری دارد و در صورت پشیمانی بیمار، امکان گشودن بخیه‌ها وجود خواهد داشت. عمل لاغری پلیسه معده برای افراد دارای شاخص توده بدنی بالای ۳۰ و ۳۵ و افرادی که بیماریهای زمینه‌ای جدی ندارند، مناسب است.

بای‌پس معده

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - با انواع عمل های لاغری بشیتر آشنا شوید

یکی دیگر از جراحی‌های لاغری، عمل بای‌پس معده است. در این عمل، جراح لاغری یک کیسه کوچک در قسمت فوقانی معده ایجاد و بخشی از روده کوچک را به این کیسه متصل می‌کند. در نتیجه این اتفاق، غذا به‌جای ورود به قسمت اصلی معده، مستقیم وارد روده کوچک می‌شود. در نتیجه فرد احساس سیری کرده و میزان غذا و جذب کالری آن کاهش می‌یابد. عمل لاغری بای‌پس معده، ۶۰ تا ۸۰ درصد وزن افراد را به حالت عادی برمی‌گرداند و برای افراد دارای شاخص توده بدنی بالای ۳۵ و ۴۰، افراد دارای دیابت نوع دو، افراد مبتلا به فشار خون بالا، آپنه خواب و برخی از بیماران قلبی مناسب است.

باندینگ معده

سومین عمل لاغری که از آن تحت عنوان یکی دیگر از راه‌های درمان چاقی یاد می‌کنیم، جراحی باندینگ معده است. در این عمل، جراح لاغری چند برش کوچک در شکم ایجاد می‌کند و یک حلقه سیلیکونی قابل تنظیم دور قسمت فوقانی معده قرار می‌دهد که باعث ایجاد یک کیسه کوچک بالای معده می‌شود. باندینگ معده برای افراد با شاخص توده بدنی بالای ۳۰ و ۳۵، بیماران دیابتی نوع دو، افراد مبتلا به فشار خون بالا، آپنه خواب و بیماری‌های قلبی گزینه مناسبی است.

ساسی بای‌پس

یکی دیگر از عمل های لاغری، جراحی ساسی بای‌پس است. این روش، ترکیبی از عمل اسلیو معده و بای‌پس به شمار می‌رود. جراح لاغری در ابتدا بخش کوچکی از معده را برداشته و با شکل یک لوله باریک درمی‌آورد، سپس بخشی از روده کوچک را به لوله معده متصل کرده و مسیر حرکت غذا را تغییر می‌دهد. ساسی بای‌پس، منجر به کاهش وزن تا ۷۰ الی ۸۰ درصد می‌شود. این عمل لاغری برای افراد مبتلا به دیابت نوع دو، فشار خون بالا، آپنه خواب، بیماری‌های قلبی و افراد با شاخص توده بدنی بالای ۳۵ و ۴۰ مناسب است.

مینی بای‌پس معده

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - با انواع عمل های لاغری بشیتر آشنا شوید

یکی دیگر از روش‌های درمان چاقی، عمل لاغری مینی بای‌پس معده است. این روش ترکیبی از عمل اسلیو معده و بای‌پس به شمار می‌آید. در جراحی مینی بای‌پس معده، یک بای‌پس کوچکتر در معده و روده کوچک ایجاد می‌شود. روند کاهش وزن در مینی بای‌پس کندتر از بای‌پس کلاسیک بوده، اما عوارض آن هم کمتر است. مینی بای‌پس معده سبب از دست رفتن ۶۰ تا ۸۰ درصد وزن اضافی شما می‌شود و برای افراد دارای دیابت نوع دو، شاخص توده بدنی بالای ۳۵ و ۴۰، افراد دارای فشار خون بالا، آپنه خواب و بیماری‌های قلبی مناسب خواهدبود.

بای‌پس روده

آخرین عمل لاغری که آن را در این فهرست می‌آوریم، بای‌پس روده است. در بای‌پس روده، جراح لاغری، بخشی از روده کوچک را از مسیر عبور غذا خارج می‌کند. این عمل، سبب دفع زودتر مواد غذایی و در نتیجه کاهش وزن می‌شود. این جراحی برای افراد با شاخص توده بدنی بسیار بالا، افراد دارای دیابت نوع دو و فشار خون بالا توصیه می‌شود.

مقایسه انواع عمل های لاغری با یکدیگر

عمل لاغری

دوره نقاهت

مزایا

معایب

کاندیداهای مناسب

عمل اسلیو معده

۲ تا ۴ هفته

کاهش وزن سریع، بهبود دیابت، کم‌تهاجمی و احتمال ریفلاکس کمتر نسبت به بای‌پس

کمبود ویتامین و احتمال شل شدن معده

افراد با BMI بالای ۳۵ و بیماری‌های مرتبط

باندینگ معده

۲ تا ۳ هفته

قابل برگشت و کم‌تهاجمی

کاهش وزن کمتر، احتمال شل شدن باند و نیاز به تنظیم مجدد باند

افراد با BMI بالای ۳۰

بای‌پس معده

۴ تا ۶ هفته

کاهش وزن چشمگیر، بهبود کامل دیابت و کاهش خطر ابتلا به سرطان

کمبود ویتامین، یبوست، نشت در محل اتصال و عمل پیچیده‌تر

افراد با چاقی مفرط و بیماری‌های مزمن

پلیسه معده

یک تا دو هفته

کم‌تهاجمی، قابل برگشت و دوره نقاهت کوتاه

کاهش وزن کمتر و احتمال باز شدن بخیه‌ها

افراد با BMI بالای ۳۰ و بدون بیماری زمینه‌ای جدی

ساسی بای‌پس معده

۴ تا ۶ هفته

کاهش وزن چشمگیر، بهبود دیابت و کاهش خطر ابتلا به سرطان

کمبود ویتامین، نشت در محل اتصال و عمل پیچیده‌تر

افراد با چاقی مفرط و بیماری‌های مزمن

مینی بای‌پس معده

۳ تا ۴ هفته

کاهش وزن خوب، کم‌تهاجمی و عوارض کمتر

کاهش وزن کندتر نسبت به بای‌پس کلاسیک

افراد با چاقی مفرط و بیماری‌های مزمن

بای‌پس روده

بیشتر از ۶ هفته

کاهش وزن بسیار زیاد در پی دفع بیشتر و بهبود دیابت

عوارض گوارشی شدید مانند اسهال و عدم جذب، کمبود ویتامین و عمل پیچیده

افرادی که به کاهش وزن شدید نیازمندند و بقیه روش‌ها برایشان تاثیرگذار نبوده است.

کلام آخر درباره عمل لاغری

عمل لاغری، سریع‌ترین گزینه برای کاهش وزن به شمار می‌آید. ما در این مطلب به بررسی ۷ نوع جراحی برای درمان چاقی پرداختیم و در ادامه مزایا، معایب و دوران نقاهت هریک را برشمردیم و با یکدیگر مقایسه کردیم. اگر شما قصد انجام عمل لاغری را دارید، پیشنهاد می‌کنیم قبل از تصمیم‌گیری ابتدا به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا